Een interview met Ayfer Sari, directeur van Avans Hogeschool.

Inspireren, bruggen bouwen en innoveren. Dat is wat Ayfer Sari, directeur van Avans Hogeschool, doet en voor gaat. Geen wonder dat de hogeschool in 12 jaar al 10 keer is uitgeroepen tot Beste Hogeschool van Nederland. Wij interviewden haar over de succesfactoren van de onderwijsinstelling, hoe zij blijvend innoveren, haar visie op het toekomstig onderwijs en waarom het misschien maar beter is als Avans dit jaar niet op nr. 1 eindigt.

Mensen maken het succes.

Avans werd afgelopen jaar voor de 10e keer bekroond met de titel ‘Beste Hogeschool van Nederland’. Hoe dat zo komt? Zonder twijfel: de medewerkers. “Succes zit niet in de systemen, maar de mensen.” Veel scholen zeggen wel dat de mensen centraal staan, maar Avans maakt het ook daadwerkelijk waar en dat begint al bij de conciërge; altijd met een lach op zijn gezicht nadat je door de draaideur loopt. Je voelt je welkom. De omschrijving van een oud-collega van Ayfer was voordat zij bij Avans aan de slag ging vaag, maar na twee maanden was ze het er 100% mee eens: het lijkt alsof de trots in de muren zit. Daarnaast gelooft Ayfer dat Brabant echt een andere cultuur heeft dan de Randstad, een vergelijking die zij goed kan maken met jaren bij Hogeschool INHOLLAND in Rotterdam en Delft op haar CV. Gedeeltelijk komt dit doordat Brabant niet met dezelfde soort problematiek te maken heeft als een stad als Rotterdam, maar vooral door de omgang met elkaar, ook tussen student en de medewerkers op school. Geen verhitte gesprekken of bedreigingen, maar rustig blijven en de situatie ‘normaal’ uitleggen.

De urgentie voor verandering.

Los van de cultuur en naast het faciliteren van innovatie, investeert Avans Hogeschool flink in digitalisering en lopen zij hierin voorop. Dit is waarschijnlijk de grootste reden waarom de hogeschool keer op keer de titel heeft bemachtigd. Verschillende softwaresystemen worden tot een totaalpakket getransformeerd om de ondersteuning en efficiëntie te optimaliseren. Daarnaast was de hogeschool voorloper in de implementatie van Microsoft Teams. Dat maakte dat toen de onderwijsinstellingen hun deuren moesten sluiten om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en over moesten naar online lessen, dit binnen no time was gebeurd. Natuurlijk ging dit niet vanaf het eerste moment helemaal soepel – echt goed hybride onderwijs bouw je immers niet zo 1, 2, 3 – maar het onlineonderwijs kon wel direct gefaciliteerd worden. Bij de vraag hoe Avans Hogeschool de eerste plek ook dit jaar zal behouden krijgen we de vraag terug of zij dat wel moeten willen. Er moet geen sprake zijn van medewerkers die denken ‘ach we doen het toch al goed, waarom moet het anders’. Niet winnen brengt juist de urgentie om baanbrekende verandering te brengen. Een klein crisisje levert alleen maar meer innovatie op.

Een visie op vernieuwend onderwijs.

Wanneer het aankomt op het toekomstig onderwijs staan er bij Ayfer drie belangrijke aspecten op de agenda. Ten eerste is dat het hebben van impact op de regio middels cocreatie met de omgeving. De wederkerigheid van kennis halen en brengen moet in het DNA van de medewerkers komen te zitten. Ook zullen de silo’s in het hoger onderwijs moeten worden doorbroken, al dan niet in alle vormen van het onderwijs. Bepaalde problemen, neem het coronavirus, kun je niet vanuit één sector aanpakken. Problemen worden alsmaar groter en cross-sector werken en daarmee het denkveld verruimen is een voorwaarde om tot oplossingen te komen. Ten slotte staat het onderwijs voor een andere grote uitdaging: hoe kan de jeugd met een steeds korter wordende aandachtspanne betrokken blijven. Met enkel zenden bereik je de studenten niet meer. Avans geeft hier al invulling aan door hoorcollege’s te minimaliseren en waar mogelijk te werken met incubators en kleinere groepen. Daarnaast worden de docenten geschoold in de verschillende leer strategieën en type studenten om het optimaal te laten leren, want one size fits all, dat bestaat al lang niet meer binnen het onderwijs. Een stap in de goede richting, maar daarmee zijn we er voor Ayfer nog niet. Hoe gaan we ervoor zorgen dat er wordt geluisterd en de vragen worden gehoord én begrepen – en dan het liefst vanuit het werkveld ter voorbereiding op hun carrière. Begrijpend lezen is volgens Ayfer niet voor niets een cruciaal onderdeel in het basis- en voortgezet onderwijs.

Onderweg naar de toekomst.

Om haar visie te realiseren speelt het schoolgebouw een grote rol. En daar is Ayfer samen met haar collega’s die verantwoordelijk zijn voor de faciliteiten op de hogeschool al hard naar op weg: het creëren van een sizzling environment, levendig en met een mix tussen het bedrijfsleven en de studieomgeving. Die aspecten worden as we speak geïmplementeerd in de verbouwingsplanning van Avans Hogeschool aan de Hogeschoollaan in Breda. Voel je je op je gemak? Dan presteer je ook beter. Kijk maar naar de transformatie van het traditionele kantoorgebouw tot livings. Een voorbeeld van hoe Ayfer het schoolgebouw van de toekomst voor zich ziet – of daar in ieder geval al grote stappen in hebben gemaakt – is te vinden op een school in Finland. Daar werd een oude fabriek op een industrieterrein omgebouwd tot school, exclusief openingstijden, inclusief ‘hufterproof’ meubilair en modulair en flexibel ingericht voor verschillende functies op verschillende momenten. En de kantine? Die is toegankelijk voor alle bedrijven op het industrieterrein en daarmee het hart van de omgeving.

Het laatste nieuws

© 2021 Schoolgebouw van de toekomst  |  Alle rechten voorbehouden  |  Algemene voorwaarden  |  Privacyverklaring